ADS
ADS ADS
:: سال نو مبارک

 

همونطوری که هرکاری راه و روش خودش رو داره مطالعه هم به طبع از این قضیه مستثنی نیست. توی پست قبلی راجع به شرایط و پیش نیازا بیشتر صحبت کردیم و تو این پست هم میخوایم روش مطالعه کنکوری رو شرح بدیم.


 

روش مطالعه PQ5R
این روش یکی از معروف ترین روش های بهسازی حافظه است
نام این روش همانند نام انگلیسی آن ( PQ5R ) متشکل از حروف
اول هفت مرحله ای آن است:
1. مرحله پیش خوانی Preview
2. مرحله سؤال کردن Question
3. مرحله خواندن Reading
4. مرحله خلاصه نویسی Record
5. مرحله مرور کردن Review
6. مرحله ازبر کردن (مرور ذهنی) Recite
7. مرحله تازه کردن مطالعه Refreshment

 

این روش مطالعاتی بر اساس یه سیر منظم انجام میشه. شما باید در روند مطالعه سعی کنین این روند رو اجرا کنین تا بازده مطالعتون بیشتر باشه.

مرحله ی پیش مطالعه Preview
در این مرحله دانش آموز فصلهای مختلف کتاب را به صورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه می کند.
از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها , خواندن سطحی فصل , توجه به تصاویر , بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می باشد .

هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می باشد.

مرحله سؤال کردن Question
پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی , دانش آموز در باره ی آنها به طرح سؤال می پردازد .

این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می گردد .

تذکر 1: از هر 3 یا 4 صفحه اگر یک سئوال کلی طرح کنید کافی است ونیازی نیست سئوالات زیادی را استخراج کنید.
تدکر 2: برای اینکه در این مر حله شرطی بشوید ،بر روی میز مطالعه خود روی کاغـــذ بنویسید (Q) که هر وقت این علامت را می بینید، یادتان بیافتد که باید سئوال طرح کنید.

قبل از آغاز مراحل حین مطالعه ، مطالعه رااز جنبه دیـــگری نیز مورد بررسی قرار می دهیم:
مطالعه شامل سه بخش است:
الف) یادگیری
ب ) به خاطر سپاری
ج ) یادآوری
تذکر: از سیستم ها وروشـهای مطالعاتــی آنها یی موفق هستند که بر روی بخاطر سپاری ویادآوری کار بیشتری کـــرده اند وبواسطـــه آن سیستمهای موفقی هستند، در حالــــیکه سیستم آموزش ما برروی یادگیری تأکید دارد.نسبت اهمیت مراحل بخاطر سپاری ویادآوری به یادگیری حدود 70درصد است.

مرحله خواندن Reading
در این مرحله دانش آموز به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب می پردازد .
هدف در این مرحله فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوئی به سؤالات مرحله قبل می باشد.(هدف از مرحله خواندن فقط فهمیدن وانتقال اطلاعات از کتب به یادداشتهاست.)
در مرحـــله خواندن برای فـهم بهتر مطالب مــی توان از کارهایی مثل یادداشت برداری , علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جُست.
تذکر 1: تنها عضوی که در موقع درس خواندن می تواند حرکت کند،چشمها هستند ونهایتاًانگشتـان دست به عنـوان راهنمایی برای چشم، پس سعی کـنید موقع درس خوانـدن باصدای بلند درس نخوانیـد،صـــندلی را تـــکان ندهید ،با موهای خود بازی نکنید و…
تذکر 2: در موقع درس خواندن فقط سعی کـنید مطالب را بفهمید ورابطه ی آنهارا درک کنید ودر مرحله ی بعـدی
(خلاصه نویسی) مطالب را حفظ کنید.
عادات بد برای درس خواندن:
1) بلند خواندن مطالب در زمان مطالعه،روند انتقال مفاهیم از چشم به مغز،درک وضبط این مطلب را مختل می سازد.
2) ثابت کردن طولانی نگاه بر روی یک تست از صفحه ویا ثابت کردن نــــگاه به مدت زیــــــاد بر روی یک سطر،از بهره وری مطالعه می کاهد.
3) افراد عادی بر روی یک سطر که در حدود12کلمه دارد،8تا10بار تمرکز کوتاه یا توقف دارند، برای بهره وری بیشتر این تعداد باید به 5 بار در هر سطر برسد.

مرحله ی خلاصه نویسی Record
قبل از آموزش خلاصه نویسی لازم است موارد زیررا یاد آوری کنیم:
1. خلاصه نویسی کار بسیار وقت گیر است ولی یک خاصـــیت دارد وآن هم این است که یادگیری را افزایش و فراموشی را کاهش می دهد.

2. هر دانش آموز برای هردرس خودش 5 منبع مطالعاتی داردکه عبارتند از:
الف) کتاب درسی ، ب) جزوه ی معلم سر کلاس، ج) جزوه ی معلم کلاس کنکور یا تقویتی یا معلم خصوصی، د) کتاب کمک آموزشی ، ه) مجموعه های تستی موجود در بازارکه 70در صد مطالب این منابع با یکدیگر مشترک هستند ولی هر دانش آموزی برای دوره کردن مطالب نیاز دارد که هر منبع را مطالعه کند ولی اگر به کمک خلاصه نویسی این 5منبع را به یک جزوه تبدیل کند، می تواند چندین بار آن را دوره کرده وبه طور چشم گیری در وقت صرفه جوئی کند.
3- خلاصه نویسی در 2 زمان صورت می گیرد:
الف) حین مطالعه: یعنی همان موقع که درس می خوانید،پارگراف به پاراگراف کتاب راخلاصه ویادداشت می کنید.
ب) بعد از مرور سوم، همان مرحله (Refreshment) است.

4. خلاصه نویسی بهتر است در کاغذ کلاسورانجام شود که در صورت ایجاد تغییرات، به راحتی این کار انجام دهید ودر ضمن نسبت به دفتر فضای بیشتری برای رسم درخت حافظه وطرح های خلاصه نویسی دارد.
ویژگیهای خلاصه نویسی:
1) در خلاصه نویسی باید سعی کنید فعلها را حذف کنید.
2) تابع متن اصلی باشد.(40 صفحه را به 10صفحه تبدیل کنید)
3) جامع ومانع باشد،یعنی تمام نکات مهم رادربرگیردونکات زاید راهم نداشته باشد.
4) رنگی باشد بهتر است که لایه های اول بارنگهای گرم (قرمزوسبز)باشدوتوضیحات آن بارنگهای سرد(مشکی وآبی)باشد.
5) بااستفاده از علامتهای اختصاری باشد.مثل:pr به جای پروتئین
6) براساس نمودارشعاعی، درخت حافظه وطرح شبکه ای مغز باشد
وقتی خلاصه نویسی درس تمام شد،مطالب خلاصه شده را یکبار دوره کرده ودر ذهن خود مرور کنید.

مرحله ی مرور کردن Review
مرحله مرور کردن یا آزمون در پایان هر فصل انجام می گیرد.
در اینجا دانش آموز به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر می پردازد و در صورت بر خورد با موضوعات مورد اشکال به متن کتاب مراجعه می کند .
یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگویی به سؤالات و تمرینات پایان فصل است. در صورت عدم وجود سؤال در پایان فصل شما می توانید خود به طراحی سؤال و آزمایش خود بپردازید و بدین ترتیب قبل از اینکه معلم شما را بیآزماید شما پیشاپیش این کار را کرده اید. اجرای این مرحله می تواند مقداری از اضطراب امتحان را برای دانش آموز کاهش دهد.
مهم ترین قسمت مطالعه که سبب ثبت اطلاعات درلایه های زیرین ذهن می شود و جلوی فراموشی را می گیرد، مرور کردن است. بطوری که پیشینیان معتقد بودند:
الدَّرْ‍سُ حَرْف وَالتکْرارُاَلْف
زمانهای مرور:
1. یک روز بعد: که فراموشی را تا 1 هفته به تأخیر می اندازد.
2. یک هفته بعد: که فراموشی را تا 1 ماه به تأخیر می اندازد.
3. یک ماه بـعد: که فراموشی را تا 4 ماه به تأخیر می اندازد.
4. 4 مـاه بــعد: که فراموشی را تا 1 سال به تأخیر می اندازد.

مرحله ازبرکردن(مرور ذهنی) Recite

در این مرحله دانش آموز سعی می کند بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده بپردازد و بار دیگر به سؤالهایی که خود مطرح کرده پاسخ دهد.
در اینجا دانش آموز باید بتواند مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود بیان کند در غیر این صورت لازم است که مجدداً به خواندن مطالبی که آموخته نشده بپردازد.
مرحله از حفظ گفتن در پایان هر بخش انجام می گیرد ووقتی بخش های یک فصل به اتمام رسید، به مرحله مرور کردن یا آزمون وارد می شویم.
در موقع مرور در باره خلاصه نویسی ها تفکر کرده،آنـــــهاراازبر می کنیم،وسازمان آن را بخاطر می سپاریم.

مرحله ی تازه کردن مطالعه Refreshment
بعد از مرور سوم یعنی زمانـــی که تقریبــاً درس را کامل یاد گرفته و متوجه مفاهیم اصلی ونکات مهم آن شدید،خلاصه نویسی های خود را با کتاب وجــــزوه مطابقت می دهید،اگر نکته ای را کم نوشته اید،اضافه می کنید.اگر مطلبی زائد است، حذف می کــــــنید و خلاصه های خود راکامل می کنید.

 

این روش استانداردترین روش مطالعه ای هستش که اغلب کسایی که دستی در مطالعه دارن ازش استفادع میکنن. سعی کنین کم کم خودتون رو با این روال وقف بدین. هم بازدتون بالا میره ، هم مطالب به راحتی به حافظه بلند مدت انتقال میکنه و درکل بهره بیشتری از مطالعه میبرین..

 

 

url دانلود Ashampoo Photo Optimizer 6.0.6 نرم افزار بهینه سازی و ترمیم تصاویرمنبع :  مکتبستان

 

 

تذکر مهم : هرگونه استفاده مادی از مطالب سایت  کنکوری ها (بچه کنکوریای رضی)، شرعاً و قانوناً حرام بوده و سایت ما هیچگونه رضایتی در این مورد ندارد. تنها راه استفاده از جزوات سایت کنکوری ها  نشر به صورت رایگان،بدون تغییر در محتوای فایل و با ذکر منبع لینکدار می باشد .

 

 مشاوره کنکور

 

 

 

تاریخ : سه شنبه 18 آذر 1393 زمان : 15:23 توسط : رضا اصغري
:: نظرات

سلام خسته نباشید واقعا ممنونمدازتون خدا قوت ....من هر دو بخش رو خوندم و کامل مطالب مهمو ک گفتید یاداشت کردم مررررررررررسی ...

توسط : پرستو اسدی در ساعت : 11:02و تاریخ : 1393/09/24

بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:
کد امنیتی رفرش
کانال ما را در
تلگرام دنبال کنید

تبلیغات متنی شما در اینجا

مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.ir

تبلیغات متنی شما در اینجا

مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.ir

تبلیغات متنی شما در اینجا

مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.ir

تبلیغات متنی شما در اینجا

مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.ir

تبلیغات متنی شما در اینجا

مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.ir